Wim Debyser en Karen Blancke vertegenwoordigen allebei RTC West-Vlaanderen. De ene als coördinator Provinciaal Steunpunt Duaal Leren, de andere als projectmedewerker onderwijs en arbeidsmarkt. Wim stond tot voor kort nog voor de klas en kwam meer dan tien jaar geleden voor het eerst met leerlingen naar een opleiding van PlastIQ. Karen vindt in PlastIQ dan weer een partner die helpt in het ondersteunen van jongeren om zo de toestroom naar de arbeidsmarkt te vergroten. “Met leerlingensessies en initiatieven als Technoboost prikkelen we jongeren om technologisch vakmanschap te ontdekken”, vertelt Karen.
RTC vormt brug tussen onderwijs en de werkvloer
RTC staat voor Regionale Technische Centra en heeft tot doel leerlingen en leerkrachten arbeidsmarktgerichte technische en technologische competenties aan te leren.
Dat betekent dat RTC als een soort bruggenbouwer fungeert tussen de school en de werkplek. “Onze hoofddoelstelling is om jongeren succesvol te laten instromen en om ze te laten connecteren met de arbeidsmarkt. Een van de belangrijke partners in dit verhaal is PlastIQ. Zij helpen niet alleen bij het ondersteunen van het technisch en beroepsonderwijs door o.a. leerlingensessies te organiseren, ze participeren ook in andere initiatieven zoals Technoboost en diverse STEM-projecten”, vertelt Karen.
Make ‘technology’ great again
Technoboost maakt techniek weer ‘sexy’, zoals in een artikel in Het Nieuwsblad staat beschreven. Het sectoroverschrijdende project heeft tot doel de ‘tech’ in West-Vlaanderen maximaal te promoton, net als PlastIQ en RTC. Karen: “Het is een van de acties gericht naar het middelbaar en lager onderwijs die ervoor moet zorgen dat kinderen, jongeren en ouders overtuigd geraken van de troeven van een technische job. Hier kunnen ze experimenteren, beleven en ontdekken.”
Leerlingen elektromechanica volgen kunststoffentechnologie
Schoolboeken zijn saai. Ietwat kort door de bocht misschien, maar feit is wel dat het voor leerlingen altijd leuk is om wat ze in de klas leren, ook toe te kunnen passen in de praktijk, op echte machines. Wim: “Als leerkracht technische vakken kan je niet elk deelaspect van elk onderwerp aanleren of halen uit boeken. Het is veel beter dat jongeren ook voor een stuk begeleid worden door specialisten, mensen die in het vak staan of die weten hoe ze overweg moeten met machines en bepaalde technieken.” Wim komt al meer dan tien jaar met zijn leerlingen elektromechanica naar de opleiding kunststoffentechnologie en ziet in PlastIQ een belangrijke partner voor leerkrachten en het onderwijs in zijn geheel.
Voordelen
01. PlastIQ is een partner die helpt bij het ondersteunen van jongeren om zo de toestroom naar de arbeidsmarkt te vergroten
02. Leerlingensessies en andere initiatieven als brug tussen onderwijs en werkvloer
03. De theorie wordt tijdens de workshops in praktijk omgezet
Contact
In contact komen met een van onze medewerkers of heb je een specifieke vraag over onze diensten?
Vul het formulier in en stel ons je vraag. Wij nemen snel contact met je op.